Ontwikkelingsplan
Het onderwijs op Symbion is maatwerk. Misschien wel het beste voorbeeld is het ontwikkelingsperspectief (OPP), dat de mentor aan het begin van het schooljaar voor iedere leerling opstelt en dat wordt uitgewerkt in een individueel ontwikkelingsplan (IOP). Het IOP is zes maanden geldig en wordt daarna weer aangepast. Er staat in aan welke doelen de leerling de komende periode gaat werken. Daarnaast wordt per leerling een lijst van algemene arbeidsvaardigheden twee keer per jaar door alle docenten ingevuld.
Het IOP en de competentielijst worden met de leerling en de ouders besproken. De leerling heeft dus een belangrijke inbreng. Daarvoor voert de mentor regelmatig (elke 3 tot 4 weken) coachingsgesprekken met de leerling. Dan komt niet alleen het IOP aan bod, maar ook hoe het verder op school gaat, wat voor hulp de leerling van de docent heeft en hoe de leerling het beste kan leren. Zo kan de leerling werken aan betere resultaten. Wij denken zo het maximale uit iedere leerling te kunnen halen. Symbion vindt het ontzettend belangrijk dat de ouders de leerdoelen kennen en ondersteunen. Daarom bespreekt de mentor samen met de leerling het OPP aan het begin van het jaar met de ouders en daarna twee keer in het jaar het IOP.
"Naomi's basisschool adviseerde Symbion, maar we hebben ons toch wat breder georiënteerd. de open dag gaf de doorslag. We werden zo hartelijk ontvangen en kregen duidelijke uitleg. Naomi was helemaal blij, dus toen keken we elkaar aan en was de keuze gemaakt. Wat mij aanspreekt aan Symbion is dat je bij problemen altijd bij iemand kunt aankloppen. Het gaat supergoed met Naomi. Ze blaakt van zelfvertrouwen en ze gaat er helemaal voor. Dat moet ook wel, want ze wordt continu uitgedaagd om nieuwe dingen te doen.