Pedagogisch-didactische uitgangspunten
Het team van Symbion werkt vanuit de volgende gedeelde pedagogisch-didactische uitgangspunten:
Maximaal maatwerk:
Elke leerling is anders en daar houden we rekening mee in onze didactische aanpak. Voor elke leerling geldt: samen met hen en hun ouders willen we ‘eruit halen wat er in zit’. We differentiëren en variëren, we verdiepen de stof als dat mogelijk is en als de leerling zich daarvoor wil inzetten.
Zien van mogelijkheden:
Wij richten ons op de mogelijkheden van de leerlingen en de doelen waar zij aan willen werken. Wij zien wat hun potentieel is en helpen leerlingen hun talenten te ontwikkelen. Daardoor ontwikkelen ze een positief toekomstbeeld. Wij hebben respect voor hun kwaliteiten en daardoor groeit hun zelfvertrouwen.
Contact biedt veiligheid en rust:
Elke docent investeert in het opbouwen van een goede band met de leerlingen. In onze kleinschalige school weet elke leerling zich gekend en voelt elke leerling de betrokkenheid van alle medewerkers. Daardoor bieden wij de rust en veiligheid die de leerlingen nodig hebben om tot groei te komen.
Uitdagend:
Doel van ons werk is dat we onze leerlingen uitdagen verder te groeien. We maken het hen niet te gemakkelijk. Bij groei hoort - zeker als ze ouder worden - dat we hen aanspreken op hoe ze leren en werken. We vergroten hun zelfreflectie door hen bewust te maken van het resultaat van hun gedrag.
Afwisselend:
Afwisseling is één van onze didactische principes. We werken niet de hele dag in boeken. Onze leerlingen leren veel door praktisch werk. ‘Leren in de echte wereld’ is daarom ons motto. We sluiten in de lessen aan bij de actualiteit en bij veranderingen in de samenleving. Levenslessen vinden wij belangrijk, naast kennis en vaardigheden.
Ertoe doen:
Wij willen het verschil maken voor onze leerlingen. Wij werken met hen en met de ouders aan de ontwikkeling van hun zelfredzaamheid in een snel veranderende samenleving, aan hun kansen op de arbeidsmarkt, aan hun sociale vaardigheden en aan hun normen en waarden.